Amerikanska konsult- och marknadsundersökningsföretaget Customer Respect Group har nyligen offentliggjort en rapport, Spring 2004 Computer Products & Services industry report, där företag betygsätts efter sättet de behandlar sina webbkunder på. Totalt har 61 företag och respektive webbplatser utvärderats.
Mer information
BusinessWire hade storyn och hela listan.
Customer Respect Groups webbplats.
Poäng har delats ut inom sex huvudområden: Privacy, det vill säga hanteringen av konfidentiella uppgifter; Transparency, eller hur tydligt företaget informerar om hur kunduppgifterna kommer att användas; Principles, uppdelat i två delar – hur pass skyddade kunduppgifterna är samt vilka alternativ kunden erbjuds att hantera uppgifterna på; Responsiveness, det vill säga hur snabbt företaget besvarar frågor; Simplicity, helt enkelt hur pass lättnavigerad och förståelig webbplatsen är; och slutligen Attitude, som har att göra med tonen på kundkommuinikationen och effektiviteten på den kundservice som återfinns på webbplatsen.
Exakt hur Apple har betygsatts inom de olika kategorierna är inte publicerat, mer än att företaget fick bra betyg för sin enkla webbplats men sämre för attityd och principer. Totalpoängen för Apple hamnade på 6,6 av 10 möjliga, vilket är sämre än genomsnittspoängen 6,8. I toppen landade Hewlett-Packard med 9,5 poäng, något senare följt av IBM och Xerox, båda med 9,0. Apple fick även se sig omsprunget av Microsoft och Dell, med 8,2 respektive 7,9 poäng. Bland de företag som fick lägre poäng än Apple återfinns Gateway (5,3) och VeriSign (6,3).
MacCentral har intervjuat CRG:s chef Roger Fairchild om konsekvenserna av denna undersökning.
BusinessWire hade storyn och hela listan.
Customer Respect Groups webbplats.