KRÖNIKA. Tillståndet för spel på Mac är småskröpligt. Apple Arcade är visserligen en välkommen satsning, och tack vare spelmotorerna Unity och Unreal Engine släpps hyfsat många spel som annars garanterat bara hade kommit till Windows.
Men Catalina har gjort många äldre titlar ospelbara på grund av avsaknaden av 32-bitarsstöd, och de riktiga storspelen släpps inte alls i lika hög utsträckning som indiespel.
En del, framför allt inbitna pc-användare, pekar på att Apples val av grafikkort gör att så få Macar faktiskt orkar köra tunga spel. Det stämmer i stora drag, men kan ändå inte förklara varför spelen inte släpps. De flesta spel kan trots allt spelas med låg upplösning och sänkta inställningar, och om Macspelare är beredda att betala borde utvecklare vara beredda att lägga till på portning.
Metal är bra men når inte hela vägen
Ett av problemen är att det på sätt och vis har blivit krångligare att porta spel till Mac. Tidigare var det opengl som gällde och trots det gamla ramverkets många begränsningar fanns det gott om utvecklare som kunde det utan och innan.
Apples moderna ramverk Metal har mycket gemensamt med Microsofts Directx 12 och Vulkan, men är fortfarande inte i paritet – en del funktioner saknas helt enkelt, eller fungerar så annorlunda att det inte går att översätta kod. Det gör att utvecklare måste specialanpassa spelen för Mac, och till det behövs utvecklare med expertis på ett relativt nytt ramverk vars dokumentation är långt ifrån perfekt.
Vulkan är ett öppet och fritt ramverk från Khronos-gruppen (som också ligger bakom opengl och opencl) som i likhet med Metal kommunicerar direkt med grafikprocessorn. Det ligger nästan helt i paritet med Directx 12 och det öppna källkodsprojektet Vkd3d har gjort det möjligt att köra moderna spel som Metro Exodus i Linux med Wine.
Om Mac OS hade fullt stöd för Vulkan skulle det göra det mycket enklare för spelutvecklare – antingen genom att utveckla direkt för Vulkan eller via Vkd3d.
Vulkan på Mac
Jag förstår varför Apple vill fokusera på Metal på IOS, men det är uppenbart att många utvecklare inte kommer börja utveckla för Metal på Mac. Därför borde Apple börja stödja Vulkan-projektet och få det att fungera 100 procent på Mac.
Det behöver inte handla om att Apple själva utvecklar Vulkan. Det går redan att enkelt köra Vulkan-kod på Mac med öppna källkodsprojektet Molten VK. Problemet är att Metal inte har alla funktioner som krävs för att kunna översätta hela vägen från Directx 12-kod till Metal-kod. Annars hade vi redan sett spel som Red Dead Redemption 2 på Mac via Vkd3d och Molten VK.Red Dead Redemption 2 – ett spel som kunde komma till Mac om Apple hjälpte till att få Vulkan att fungera till 100 procent. Visst skulle det ge viss prestandaförlust att översätta koden två gånger, men benchmarkresultat på Linux visar att den förlusten förmodligen kan bli mindre än bristen på optimering om utvecklarna själva bygger Metal-kod.
Apple har det senaste året visat att Macen inte har glömts bort och att det är villigt att lyssna på användarnas faktiska behov och önskemål. En liten ansträngning för att hjälpa Vulkan att fungera fullt ut på plattformen kan inte kosta så mycket, och Apple behöver inte vara oroligt att en massa utvecklare ska överge Metal – de flesta vill trots allt i första hand släppa sina spel på Iphone och Ipad.Mer gaming på Mac