MacWorlds expert Robert Ilijason svarar, med hjälp av våra fantastiska forummedlemmar, på vanliga och kluriga frågor. I MacWorlds forum kan du få hjälp med dina problem och diskutera med andra användare av dina favoritprylar. Registrera dig här!
Fråga: Jag har använt Google Chrome i stället för Safari i många år utan problem. Men plötsligt har Flash slutat fungera och jag får varningar om Shockwave. Jag har installerat Flash så det är något annat som strular. Har även testat att installera om Chrome utan skillnad. CarlHrome
Låt dig inte luras av hänvisningen till Shockwave. Om du ser den här rutan beror det i regel på att Chrome fått en konflikt mellan två versioner av Adobe Flash.
Lyckligtvis är det här relativt enkelt att fixa till. Börja med att öppna en tom flik. Knappa in about:plugins i adressfältet. När du trycker på enter kommer du att få upp en lista med alla insticksprogram.
I plugins-vyn kan du se vilka insticksprogram du har. Står det en tvåa till höger om Adobe Flash Player är risken stor att du har ett problem.
Fråga: Jag har använt Google Chrome i stället för Safari i många år utan problem. Men plötsligt har Flash slutat fungera och jag får varningar om Shockwave. Jag har installerat Flash så det är något annat som strular. Har även testat att installera om Chrome utan skillnad. CarlHrome
Svar: Adobes insticksprogram Flash är verkligen ett elände som skapar mycket problem under OS X. Fast i det här fallet är det sannolikt din webbläsare som är syndabocken. Och då i synnerhet metoden den använder för att hantera nämnda tillägg.
Grundorsaken är att du har två installationer av Flash på din dator. Dels en i operativsystemet, dels en i webbläsaren. Det här ska normalt inte orsaka några problem. Men ibland lyckas Chrome av någon anledning läsa in båda versionerna. Det skapar en konflikt och du får ett felmeddelande kopplat till Shockwave.

Låt dig inte luras av hänvisningen till Shockwave. Om du ser den här rutan beror det i regel på att Chrome fått en konflikt mellan två versioner av Adobe Flash.
En bit ner finner du Flash. Om du inom parentes ser att det finns två filer är det ett tecken på problem. Klicka på plustecknet längst upp till höger. Det ger dig mer detaljer och gör att du tydligare kan identifiera felet.

I plugins-vyn kan du se vilka insticksprogram du har. Står det en tvåa till höger om Adobe Flash Player är risken stor att du har ett problem.
Sannolikt får du upp data om två separata installationer med egna sökvägar. Den ena leder till Chromes egna mappar och den andra till OS X interna. Det enda du behöver göra nu är att slå av den förstnämnda.
När du gjort det här behöver du bara starta om. Gå till valfri sida med Flash på och det ska fungera. Glöm bara inte att du nu måste se till att hålla systemversionen av Flash löpande uppdaterad. Det räcker alltså inte hämta senaste versionen av Chrome.