Enligt det brittiska företaget Yougov Brandindex som specialiserar sig på analys av varumärken visar nya siffror att äldre kunder hör till Apples största beundrare samtidigt som intresset hos den yngre generationen börjar svalna. 
Bild: Yougov Brandindex
Enligt Yougov Brandindex siffror är Apples siffror markant högre än genomsnittet hos de 1 100 varumärken som företaget följer.
Yougov Brandindex varumärkesindex visar att amerikanska användare över 35 visar en större uppskattning för Apples produkter jämfört med yngre användare. Uppgifterna bygger på utfrågningar av amerikanska användare och hur de reagerar på ett visst varumärke.

Bild: Yougov Brandindex
– Apples siffror är fortfarande mycket positiva. Företaget är fortfarande populärt hos yngre konsumenter, men siffrorna har dalat i den ålderskategorin, säger Ted Marzilli på Yougov Brandindex.
– Trenden är normal. iPhone och Ipad har flera konkurrenter jämfört med tidigare. Dessa konkurrenter riktar sig framförallt till de yngre kunderna som är mer öppna till prova nya produkter, säger Ted Marzilli.
Att Apple dessutom tilltalar den äldre kundgruppen visar enligt Ted Marzilli att företaget nu är mer accepterat och generiskt varumärke.
– Microsoft har varit ett generiskt varumärke i 30 år. Nyckeln är att kunna vara ett generiskt företag och samtidigt uppfattas som innovativt och häftigt, säger Ted Marzilli.
IDG News