Apples nya iPad Mini med en bildskärmsstorlek på 7,9 tum kommer att bli en stor hit bland både konsumenter och företagsanvändare, det förutspår flera analytiker efter gårdagens lansering.
– iPad Mini kommer att bli en stor hit bland företagen. Priset spelar en stor roll, säger Frank Gillett på analysföretaget Forrester.
Med ett pris på 2 995 kronor för den billigaste modellen av iPad Mini tror analytiker att den nya surfplattan blir ett perfekt redskap i den nya byod-trenden (bring your own device).

Ett annat skäl är att många företag redan i dag låter sina anställda använda iPad som ett redskap i organisationen. Det betyder att iPad Mini som kan köra samma appar som iPad enkelt att integreras i befintliga miljöer.
Han tror även att den nya modellen kommer att öppna upp nya affärsmöjligheter, inte minst bland kvinnor.
Mindre surfplattor med bildskärmar på sju tum som Kindle Fire och Nexus 7 har enligt analytiker varit populära bland kvinnor då de enkelt ryms i en handväska, och män kan bära den i en större rockficka.
Jack Gold på analysföretaget J. Gold Associates instämmer och tror att iPad Mini kommer att bli framgångsrik bland företagen. Apple har även ett försprång bland surfplattor på företagen, något som kommer att göra det svårt för surfplattor med Android och Windows att komma ikapp, enligt Jack Gold.
Apples vd, Tim Cook, meddelade i går att företaget till dags datum har sålt 100 miljoner iPad de senaste 2,5 åren, och över 90 procent av all webbtrafik bland surfplattor kommer från iPad.
– Apple dominerar marknaden för surfplattor och om det inte svårt nog för konkurrenterna kommer det nu att bli ännu tuffare. Många kunder bryr sig inte om att betala lite mer för en iPad Mini jämfört med konkurrenterna, säger Julien Blin på analysföretaget Infonetics.
IDG News