På sistone tycks såväl Apple som Google ha lagt in en extra växel i att köpa upp andra företag. Apple har exempelvis förvärvat Intrinsity, Lala Media, Placebase, Siri och Quattro Wireless. Google å sin sida har lagt beslag på Aardvark, Admob, Agnilux, Appjet, Bumptop, Docverse, Episodic, Gizmo5, Lab Pixies, Picnik, Plink, Remail och Teracent. Allt på drygt ett halvår.
En annan analytiker, Brian Marshall på Broadpoint AmTech, säger att Apple lärde sig en läxa i fallet Admob. Nämligen att lägga beslag på det man vill ha så snabbt som möjligt.
– Det ser ut som det pågår en uppköpsiver mellan Google och Apple, säger analytikern Charlie Wolf på Needham & Co till Bloomberg.
I fallet med Admob tycks det ha varit en ren huggsexa om vem som skulle hinna först. Enligt Steve Jobs var det mer eller mindre på pin kiv som Google lade ett bud på 750 miljoner dollar för annonsföretaget.
– Vi försökte köpa upp Admob, men Google norpade dem så att vi inte skulle få dem, förklarade Steve Jobs i samband med förhandsvisningen av iPhone OS 4.0 förra månaden. Som en följd valde Apple att i stället köpa upp konkurrenten Quattro Wireless.
I vissa fall sägs Apple ha gett ägarna knappt tre timmar på sig att tacka ja eller nej till ett bud. Allt för att inte hamna i ett budgivningskrig med konkurrenter som Google.
Några problem att hosta upp pengar för uppköpen har de båda IT-giganterna knappast. Apple har 41,7 miljarder dollar i sin kassa, medan Google har 26,5 miljarder dollar i sin.