New York Times rapporterar att Fujitsu funderar på att stämma Apple för att man valt att döpa sin senaste produkt till iPad. Anledningen är helt enkelt att Fujitsu har en egen produkt med namnet iPAD (observera versalerna) sedan 2002.

Fujitsu iPAD är en multifunktionsenhet som i huvudsak används i butiker för att verifiera priser och inventera lagret. Risken för förväxling med Apples produkt borde sålunda vara liten, men eftersom Fujitsu iPAD har pekskärm, wi-fi och bluetooth är förväxlingsrisken inte lika med noll. Det kan dock påpekas att Fujitsus produkt kostar 2 000 dollar, alltså nästan fyra gånger så mycket som Apples produkt.
Apple hamnade i en liknande situation när man lanserade iPhone 2007. Då avslöjades att Cisco hade en produkt med samma namn. Den tvisten löstes efter en knapp månad med resultatet att båda företagen fick lov att fortsätta använda namnet.
New York Times kan även meddela att det finns fler produkter med namnet iPad världen över. Bland annat nämns en motor från Siemens och en behå från Canada.
