Analysföretaget Strategy Analytics har presenterat en ny rapport gällande försäljningen av smarta högtalare i världen.
De sex största tillverkarna av smarta högtalare under det tredje kvartalet 2021 (andel inom parentes):
Övriga tillverkare sålde 5,2 miljoner exemplar, vilket innebär att det sammanlagt såldes 39,3 miljoner smarta högtalare under mätperioden.
Enligt rapporten är Amazon fortfarande etta med 10,4 miljoner sålda högtalare under årets tredje kvartal, vilket motsvarar en andel på 26,4 procent.
Apple hamnar å sin sida på femteplatsen med 4,0 miljoner sålda exemplar, vilket motsvarar en andel på 10,2 procent.
Jämfört med samma period förra året har försäljningen av Homepod och Homepod Mini ökat med 92 procent, vilket innebär att avståndet till övriga aktörer minskar rejält.
- Amazon: 10,4 miljoner exemplar (26,4 %)
- Google: 8,1 miljoner exemplar (20,5 %)
- Baidu: 5,4 miljoner exemplar (13,6 %)
- Alibaba: 4,3 miljoner exemplar (10,8 %)
- Apple: 4,0 miljoner exemplar (10,2 %)
- Xiaomi: 2,0 miljoner exemplar (5,1 %)
Övriga tillverkare sålde 5,2 miljoner exemplar, vilket innebär att det sammanlagt såldes 39,3 miljoner smarta högtalare under mätperioden.