”Apple varnar leverantörer att efterfrågan på Iphone har minskat nu när julen närmar sig“
Okej, det här kanske överraskar dig, men vi läser samma artiklar varje år eftersom försäljningen minskar naturligt efter höstlanseringen. Den här gången är det kombinerat med global komponentbristsstrul. Låt oss se om vi kan följa logiken. Utan att ta några farliga droger.
“Apple, som lider av en global komponentkris, står nu inför ett annat problem: vikande efterfrågan”
Ingen vill ha Iphones!
“…vilket signalerar att en del konsumenter bestämt sig för att inte försöka köpa telefonen, som är svår att få tag på”
Vi är inne på den andra meningen och vi har redan sladdat av ”det där låter vettigt-gatan, kört igenom skyddsräcket och kraschat spektakulärt i ”vad i helsike”-ravinen.
Ingen köper telefoner som Apple inte kan göra tillräckligt av för att hänga med i efterfrågan.
Om du undrade varför Macalope dricker (pekar menande på de citaten ovan). Det här. Det här är varför. Precis det här. De här grejerna som står ovanför.
“Apple hade redan sänkt sitt produktionsmål för Iphone 13 i år med så många som 10 miljoner enheter. Ned från 90 miljoner…”
Så, enligt den matematiken, planerar Apple att sälja cirka 80 miljoner Iphone 13. Det är typ många enheter.
“Företaget är fortfarande på väg att sälja rekordmycket den här julen…”
Ingen vill ha Iphones. Apple på väg mot rekordförsäljning. Det… du bara… jag vet inte… varför…
Uppenbarligen är tanken här att Apple fortfarande kommer att sälja sjukt många Iphones, de kommer bara inte att sälja lika sjukt många telefoner de trodde de skulle sälja. Vi vet detta eftersom Apple är som en öppen bok. Och hur Apple kan möta “vikande efterfrågan” när de redan inte kan hålla jämna steg med den nuvarande efterfrågan är bortom denna lurviga observatörs förmåga.
Ett jättestort kvartal för hopfällbara telefoner! Otroligt! Förbluffande stort! Hur stor var segern, frågar du dig? Åh, varför gå in på detaljer när allt redan står där i rubriken…
”Det skeppades fler vikbara smartphones under Q3 21 än de föregående fyra kvartalen tillsammans. En ökning med 215 procent jämfört med förra kvartalet och 480 procent jämfört med förra året…”
Wow! Tja, det är allt du behöver veta. Fallet är uppklarat. Antar att du nu kan stänga den här fliken och fortsätta att titta på asmr-video på Tiktok med ljudet avstängt och…
”…till 2,6 miljoner telefoner”
Va?
Den totala marknaden för vikbara telefoner är praktiskt taget ett avrundningsfel för Apple. Varför pratar vi ens om detta? Analytiker har sagt att Apple måste hoppa på tåget för vikbara telefoner eller DÖDEN DÖ sedan 2012. Nio år senare är den totala marknaden kanske 3,5 procent av Apples kvartalsförsäljning.
Det är möjligt att Apple inte säljer så många telefoner som de förväntade sig. Men det är något som ingen riktigt vet, detta gäller även företagets leverantörer. Istället för att hetsa upp oss över dylika artiklar föreslår undertecknad att vi istället chillaxar.
Originalartikel av The Macalope
Översatt och bearbetad av Petter Ahrnstedt