Appar är inte bara något för oss vanliga dödliga, det finns även en hel del företag som tar fram dem enbart för den egna organisationen. Volvo Cars har nu tagit fram en app, Volvo Service App, för Apple Watch och Iphone för sina tekniker, något som de presenterade i veckan.
– De som träffar kunderna absolut mest under bilens livstid är våra servicekillar. Inte bara ska de kunna bilarna utan de är vårt ansikte utåt. Samtidigt är det dem som rör sig mest på sin arbetsplats. Som vi såg det var skrivbordsdatorn en barriär mellan tekniker och kunder. Med all information om kundens bil på handleden, synkroniserat i realtid med vårt backend, kommer kund och personal närmare varandra.
Tanken med appen är att frigöra företagets servicetekniker från skrivbordsdatorn och ge dem mer tid åt dels sitt arbete, dels kundrelationer. Volvos första tanke var att skapa en app för Iphone, men när de mötte serviceteknikerna fick de höra något helt annat.
– Vi fick veta att de hellre ville använda Apple Watch istället för en Iphone. Anledningen var att teknikerna vill ha händerna fria i sitt verkstadsarbete, sade Markus Lundström, ansvarig för digitalisering på Volvo Cars.
Att utrusta servicetekniker på verkstäder med en flådig Apple Watch tillhör inte det normala. Men Volvo såg annorlunda på det.
Markus Lundström utvecklar:
– När vi följde upp kundnöjdheten kunde vi se att 80 procent av vår personal som använt Apple Watch fått högre kundbetyg, sade Erik Bylund, som ansvarar för systemintegration på Volvo Cars. Ett annat beteende som vi inte hade förväntat var att många använder walkietalkie-appen i klockan för att kommunicera med varandra.
Kunder som interagerat med verkstäder där de anställda använder appen är, enligt Volvo, också mer nöjda, då de enklare kan få tag på sin servicetekniker. Med detta i åtanke kanske den här lösningen kan vara något för CSN, Försäkringskassan eller annat statligt företag där det är notoriskt svårt att få tag på sin handledare.