Är du trött på att oroa dig över att ditt 23-sidors säljdokument eller c-uppsatsen ska försvinna om datorn kraschar? Och har du ledsnat på att inte dina favoritapplikationer finns på jobbdatorn? Och ruttnar du på att fippla med usb-minnen varje gång en släkting vill ha ett par bilder ur ditt fotoalbum? Då är det hög tid att flytta ditt datorliv till molnet – på allvar. För faktum är att det mesta av det du gör lokalt på din dator går att göra via nätet. Men allt är inte frid och fröjd däruppe. En del saker lämpar sig fortfarande bäst på den egna datorn. Vi reder ut begreppen och visar dig hur du kan lätta smart mot molnet – utan att titta ner igen.
Uttrycket ”molnet” kommer från det engelska begreppet cloud computing som betyder att program och filer inte lagras och körs på den egna datorn utan på centrala datacenter som nås via internet.
Mejlen i molnet
Klicka på Inställningar högst upp i högra hörnet i Gmail och öppna fliken ”Konton”
Klicka på ”Lägg till ett annat e-postkonto” i avsnittet ”Hämta e-post från andra konton.”
Ange hela e-postadressen för kontot som du vill få åtkomst till och klicka på ”Nästa steg”.
Fyll i dina uppgifter för kontot som du vill hämta ifrån. En del inställningar är redan ifyllda. Kontrollera att de stämmer. Välj sedan de inställningar som passar dig och klicka på Lägg till konto.
När kontot lagts till bör du ställa in så att du kan skicka och svara på mejl med samma e-postadress som det konto du just lagt till. Klicka på ja när Gmail frågar om detta och fyll i information om adressen i nästa steg. För att kunna skicka från den nya adressen behöver du bekräfta att du äger den. Det gör du genom att Gmail mejlar adressen som du svarar på.
GLÖM INTE: Aktivera offline-läge
För att verkligen kunna flytta allt till molnet krävs att det faktiskt fungerar att jobba även när du av någon anledning inte har tillgång till en vettig uppkoppling. Det går som tur är alldeles utmärkt med Googles molntjänster som mejl, kalender och dokument. Installera Googles programpaket Gears och aktivera sedan offline-läget för varje tjänst du vill synka genom att klicka på länken högst upp i högra hörnet. Detta gör att alla dina dokument, möten och mejl sparas ned till den egna datorn och du kan komma åt dem även när du inte har uppkoppling. När datorn får kontakt med nätet igen synkas det du gjort automatiskt upp i molnet. Bara att glömma oron för att förlora filer om datorn skulle krascha eller komma bort.
Kontorsprogram
Googles dokumenttjänst i molnet är den mest populära Sverige och har många fördelar. Det är smidigt att använda om man redan kör Gmail. Delningsfunktionerna är superenkla och gränsnittet är kanske inte världen snyggaste men i alla fall superenkelt och smidigt.
Google dokument är inte nätets mest avancerade eller kraftfulla kontorssvit rent funktionsmässigt men den är användarvänlig, enkel och pålitlig.


Zoho är en komplett uppsättning kontorsprogram med allt ifrån mejl, chatt och ordbehandlare till databasprogram till crm-system. Gränsnittet är inte superläckert men funkar helt ok. Inte lika kvick som Googles tjänster. Däremot är de olika funktionerna bättre integrerade i en sammanhållen miljö hos Zoho i vilket gör det smidigare att byta mellan och få en översikt över dina olika projekt. Plus för att man kan logga in med sitt Google eller Yahoo-konto.


Thinkfree Myoffice har ett gränsnitt som liknar gamla varianter av Office-paketet från Microsoft. Det är snyggt och känns hemtamt. Vi hittar alla grundläggande kontor-applikationer och även verktyg för projekthantering och och även verktyg för projekthantering och offline-åtkomst. Upplägget med popup-fönster gör att det ibland känns mer som ett klientprogram som sparar i molnet än en ren webbtjänst.

Chatt
Fler delar i vår stora guida till Molnet:
Vadå moln?
Uttrycket ”molnet” kommer från det engelska begreppet cloud computing som betyder att program och filer inte lagras och körs på den egna datorn utan på centrala datacenter som nås via internet.
Man kan också kalla det webbaserade tjänster. Själva molnet-metaforen kommer ursprungligen från hur nätverksdiagram ritas upp – en bild som ofta påminner om ett moln.
Termen ”Cloud Computing” fick ordentlig spridning efter att Googles vd Eric Schmidt använde den under en konferens i augusti 2006.
Mejlen i molnet
Många av oss sitter fortfarande och kör klientprogram för mejl. Ofta är det jobbmejlen som vi tvingas köra med mejlprogram. Men även om ditt företag inte vågat flytta till molnet än så kan du göra det. Låta Gmail hämta e-posten från jobbkontot.










GLÖM INTE: Aktivera offline-läge
För att verkligen kunna flytta allt till molnet krävs att det faktiskt fungerar att jobba även när du av någon anledning inte har tillgång till en vettig uppkoppling. Det går som tur är alldeles utmärkt med Googles molntjänster som mejl, kalender och dokument. Installera Googles programpaket Gears och aktivera sedan offline-läget för varje tjänst du vill synka genom att klicka på länken högst upp i högra hörnet. Detta gör att alla dina dokument, möten och mejl sparas ned till den egna datorn och du kan komma åt dem även när du inte har uppkoppling. När datorn får kontakt med nätet igen synkas det du gjort automatiskt upp i molnet. Bara att glömma oron för att förlora filer om datorn skulle krascha eller komma bort.
Kontorsprogram
Tiden när du var helrökt om du inte hade Microsofts svindyra Office-paket på datorn är ett minne blott. Idag finns många kompetenta gratisalternativ – inte minst på webben. Här är tre av de hetaste.

Google Docs
Googles dokumenttjänst i molnet är den mest populära Sverige och har många fördelar. Det är smidigt att använda om man redan kör Gmail. Delningsfunktionerna är superenkla och gränsnittet är kanske inte världen snyggaste men i alla fall superenkelt och smidigt.
Google dokument är inte nätets mest avancerade eller kraftfulla kontorssvit rent funktionsmässigt men den är användarvänlig, enkel och pålitlig.
Det bästa är just enkelheten och den smidiga integrationen mot övriga Google-tjänster som Gmail, Kalender och så vidare. Och det utvecklas hela tiden nya smarta funktioner. Det är lätt att hitta dokument och det är superlätt att dela dokument med varandra eller publicera dem på webben.
docs.google.com

- Användarvänligt.
- Snabb och pålitlig även när många redigerar samma dokument samtidigt.
- Finns i bra svensk version.

- Öppnar nya webbläsarflikar trots att ett dokument eller tjänst redan är uppe.

Zoho
Zoho är en komplett uppsättning kontorsprogram med allt ifrån mejl, chatt och ordbehandlare till databasprogram till crm-system. Gränsnittet är inte superläckert men funkar helt ok. Inte lika kvick som Googles tjänster. Däremot är de olika funktionerna bättre integrerade i en sammanhållen miljö hos Zoho i vilket gör det smidigare att byta mellan och få en översikt över dina olika projekt. Plus för att man kan logga in med sitt Google eller Yahoo-konto.
zoho.com

- Otroligt många funktioner.
- Enkelt att jobba med många funktioner i en sammanhållen miljö.
- Nästan som en webbdesktop.

- Segt ibland. Något billigt gränssnitt bitvis.

Thinkfree Myoffice
Thinkfree Myoffice har ett gränsnitt som liknar gamla varianter av Office-paketet från Microsoft. Det är snyggt och känns hemtamt. Vi hittar alla grundläggande kontor-applikationer och även verktyg för projekthantering och och även verktyg för projekthantering och offline-åtkomst. Upplägget med popup-fönster gör att det ibland känns mer som ett klientprogram som sparar i molnet än en ren webbtjänst.
thinkfree.com

- Snyggt gränsnitt för den som gillar gamla Microsoft-program.

- Öppnar pop-up-fönster för att skapa dokument.
Chatt
Det finns en uppsjö av webbtjänster för att köra direktmeddelanden i webbläsaren, både de som hanterar olika system och sådana som är integrerade i andra tjänster som till exempel chatt. Men ärligt talat fungerar detta inte särskilt bra jämfört med klientprogram som Adium, iChat, Live Messenger eller liknande. Det finns heller ingen större anledning till att nödvändigtvis köra själva chattande i molnet eftersom den viktigaste infrastrukturen som profil och kontaktlistan redan är webbaserad. Såvida man inte har behov av att spara alla konversationer på webben så ser vi inte någon anledning att lyfta chatten till molnet.

För den som ändå vill prova är Meebo en av de mest populära webbaserade tjänsterna som hanterar flera IM-tjänster.
Fler delar i vår stora guida till Molnet:
Mejlen ska självklart ligga i molnet och gå att komma åt varsomhelst på den här planeten (inte minst från din iPhone). Se till att skicka upp alla eventuella lokala brevlådor i molnet nu.
Kontorsprogrammen är definitivt mogna för molnet. Fördelarna överväger nackdelarna rejält för de flesta användarna. Om man främst behöver skriva, skapa kalkylblad, köra kalender och någon presentation väljer vi Googles supersmidiga tjänster. Behöver man mer avancerade applikationer eller ska jobba med stora projekt-samarbeten där många typer av dokument och filer ska sparas på en gemensam projektplats är de mer avancera kontorssviterna absolut värda en titt.