New York Times rapporterar om fenomenet med fejkade omdömen på App Store. Bland annat skriver man om marknadsföringsföretaget Reverb Communications i Kalifornien som under perioden november 2008 till maj 2009 publicerade ett stort antal positiva omdömen som såg ut att komma från vanliga användare.
I omdömena kunde man läsa saker som ”fantastiskt nytt spel” och ”en av de bästa apparna blev just bättre”. För att inte bli ertappade varierade man mellan fyra och fem stjärnor i betyg. Som ”tack för hjälpen” fick Reverb Communications ta del av intäkterna från sina klienters försäljning.
Så småningom fick konkurrensmyndigheten Federal Trade Commission nys på förfarandet och Reverb Communications tvingas nu plocka bort alla fejkade omdömen från App Store.
Efter att den amerikanska lagstiftningen skärptes förra året har endast ett företag behövt betala skadestånd för att ha använt sig av fejkade recensioner. I det fallet gällde det ett företag i plastikkirurgibranschen som dömdes till ett skadestånd på 300 000 dollar (motsvarande 2,2 miljoner kronor) efter att ha försökt locka kunder med hjälp av den tvivelaktiga metoden.