KTH-studenterna Donna Hanafi och Susanna Berggren har genomfört en stor undersökning för att ta reda på hur svenskarna använder sin iPad. Undersökningen bygger på intervjuer av 891 svenska iPad-användare.
När det kommer till användningsvanor visar undersökningen följande:
I kategorin betalningsvilja avslöjas följande:
De mest använda apparna bland de tillfrågade är följande:
En sammanfattning av undersökningen visar följande:
- 95% män har svarat på enkäten.
- 20% är mellan 20-25, 22% är mellan 26-30
- 37% har barn
- 46% bor i en storstad
- 13% har jailbreakat (13.6% av kvinnorna)
- 41% har köpt sin iPad utanför Norden
- 34% av kvinnorna är early adopters
- 8.3% har köpt sin iPad utanför Norden av de som köpt sin iPad efter 26 dec
- 93% har en laptop i hushållet
- 96% har en smartphone
- 81% av iPad-ägarna har en iPhone
- 44% har en MacBook Pro
- 52% har 3G på sin iPad (59% av kvinnornas)
- 80% av dessa har ett kontantkort eller abonnemang till sin iPad 3G
- 3% har inga övriga Apple-produkter
- 89% använder även datorer med operativsystemet Windows
- 29% använder även en Smartphone med Android
- 9% har fler än 120 appar
- 12% har fler än 40 betalappar
- 4% har aldrig köpt en app
- 20% har betalat mer än 200 kronor för en app (produktivitetsappar är vanligaste kategorin för dyraste appen. Pages är vanligaste appen av dessa. Spel är näst vanligaste kategorin)
- 49% har köpt något inuti en applikation (38% av kvinnorna)
- 51% av användarna har Angry Birds HD
- 43% har Pages
- 39% har GarageBand
När det kommer till användningsvanor visar undersökningen följande:
- 82% använder sin iPad flera gånger per dag
- Den används till störst del i hemmet, följd av på resor och jobbet
- 76% ser ingen skillnad i användandet av iPad beroende på vardag/helgdag
- Majoriteten använder sin iPad mest mellan 18.00-00.00 (86%)
- 62% anser att iPad är bästa sättet att titta på bilder
- I snitt uppskattar användarna att de använder sin ipad 16,4 timmar i veckan.
I kategorin betalningsvilja avslöjas följande:
- 60% är beredda att betala 1-7 kr för en dagstidning (SvD, DN etc)
- 50% anser att kvällstidningar likt Aftonbladet skall vara gratis och 42% är ok med 1-7 kr
- 45% är beredda att betala 8-22 kr för ett magasin (Elle, King, Vogue, Café)
- 49% är beredda att betala 23-75 kr för en bild- och videoredigerare likt Photoshop
- 47% är beredda att betala 23-75 kr för en textredigerare likt Pages, Word etc.
- 62% är inte beredd att betala någonting för sociala medie-appar så som Facebook, Twitter.
- 33% är beredda att betala 8-22 kr för E-böcker. 26% är ok att betala 23-75kr
- 49% Har köpt innehåll inuti en applikation
De mest använda apparna bland de tillfrågade är följande:
- Safari (369) 40%
- Facebook appar likt friendly, MyPad (263) 29,5%
- Mail (261) 29,3%
- Twitter (155) 17,4%
- Angry Birds (143) 16%
- Spotify (iPhone-app) (136) 15,3%
- Flipboard (89) 10%
- Dropbox & Tv.nu (85 vardera) 9,5%
- Pages (73) 8,2%
- Kalender (70) 7,9%
- GarageBand (62) 7%