När Apple gör något stort – köper ett företag, lanserar en ny produkt, släpper en kvartalsrapport – brukar börsanalytiker och allehanda experter snabbt vara framme och ge sin syn på saken. Oftast är åsikterna väldigt tydliga och det är antingen flipp eller flopp.

Jimmy Iovine, Beats vd och en av grundarna, ryktas få en högt uppsatt position på Apple.
Men när uppgifterna om att Apple håller på att avsluta förhandlingarna om att köpa Beats, musikföretaget som grundades av Dr Dre och Jimmy Iovine, har reaktionerna inte varit lika glasklara och många verkar mer förvirrade än antingen positiva eller negativa.
Vad ska Apple egentligen ha Beats till, verkar många undra.
På Twitter är det många som ifrågasätter köper enbart på grund av hur Beats hörlurar ses som dussinvaror utan verklig ljudkvalitet, och att Apple istället borde ha köpt exempelvis Sennheiser. Susie Ochs på Techhive påpekar hur märkliga dessa argument är då Apple just är ute efter den stora massan och inte ett fåtal nördar.

Jimmy Iovine, Beats vd och en av grundarna, ryktas få en högt uppsatt position på Apple.
Beats startade nyligen en musikströmningstjänst som till skillnad från alla konkurrenter inte låter en algoritm hitta passande låtar att spela efter varandra utan utgår från musikexperters kunnande. Den har prisats av många recensenter och vissa har gissat att den är en viktig kugge i Apples val att köpa Beats.
John Gruber på Daring Fireball, en av de Apple-bloggare som brukar ha mer insiktsfulla kommentarer än de flesta, är också osäker och påpekar att Beats avtal med skivbolagen förmodligen har klausuler som gör att de inte gäller vid ett eventuellt uppköp av ett annat företag (som Apple).
Några analytiker ifrågasätter prislappen, medan andra påpekar att Beats hade intäkter på över en miljard dollar förra året och att en värdering av företaget på cirka tre gånger intäkterna är normalt vid företagsförvärv.
Beats hörlurar har enligt Appleinsider cirka 70 procent av marknaden för premiumhörlurar i USA.
MacWorlds egen Michael Simon påpekar att Beats är ett oerhört starkt varumärke bland tonåringar och unga vuxna med pengar, en målgrupp som är viktig för Apple och där företaget kanske inte längre är lika starkt på egen hand som under iPods glansdagar. När mamma och pappa har fickorna fulla av Apple-prylar är det helt enkelt inte lika coolt.
Simon ser framför sig hur Apple kan skicka med ett par Beats-lurar med varje ny iPod touch och iPhone, och hur det kan ge extra ”cred” till dessa. Med företagets vd Jimmy Iovine får Apple dessutom en mycket inflytelserik person inom musikbranschen som kan ge en skjuts vid förhandlingar med skivbolagen.