Fråga: Jag undrar hur man gör enkla 2d-spel. Finns det enkla verktyg för Macen? Är det samma som för iPhone och iPad? Kostar det någonting att göra enklare spel och sälja i iTunes och App Store?geimer
Av de lite mer avancerade 3d-motorerna tillhör Unity de vanligare. Framför allt mindre utvecklare gillar paketet, som du faktiskt kan ladda ner helt gratis.
Det finns många andra liknande verktyg. Vi har tidigare skrivit om som tilltalar grafiker och som är oerhört populärt om du vill bygga för webben. 
Drömmen för många spelutvecklare är att hamna högt upp i topplistorna. En hel del av de titlar som gjort det är faktiskt byggda med väldigt simpla verktyg.
Svar: Traditionellt har du varit tvungen att lära dig avancerad programmering för att bygga spel. Numera finns det högvis med hjälpmedel som gör att du kommer i gång väldigt mycket snabbare. I några fall behöver du inte skriva en rad kod.
Ett alternativ du kan kika närmare på är . Det är ett helt grafiskt verktyg där du bygger upp din värld genom att dra och släppa block. Du bygger dessutom upp logiken grafiskt, även om det i praktiken är simpel kod. När du är klar kan du köra resultatet på mobila enheter, webb och dator.

Av de lite mer avancerade 3d-motorerna tillhör Unity de vanligare. Framför allt mindre utvecklare gillar paketet, som du faktiskt kan ladda ner helt gratis.
När du är redo att börja koda på riktigt kan du ta steget till nästa grupp program. Det är fortfarande väldigt grafiskt, men nu krävs riktig programmering. Bland alla varianter är ett av de mest populära för mindre tillverkare. Namnet till trots fungerar det bra även för tvådimensionella spel. Det gäller i synnerhet från version 4.3.
Bland de alternativen finns och givetvis Apples egna . Det sistnämnda är riktigt enkelt att komma i gång med ifall du kan programmera. Fast då får du nöja dig med att bygga för iOS. Konkurrenterna erbjuder i de flesta fall kompilering till flera plattformar.

Drömmen för många spelutvecklare är att hamna högt upp i topplistorna. En hel del av de titlar som gjort det är faktiskt byggda med väldigt simpla verktyg.
Mer än så behöver du inte för att komma i gång och bygga spel själv, även om du vill sälja dina alster. För tro inte att de här spelmotorerna är leksaker. Utvecklare har lyckats bygga spel som tagit sig längst upp på försäljningslistorna i samtliga verktyg. Det hänger mest på dig själv.
Att publicera spel på App Store – Mac eller iOS – kräver att du registrerar dig som utvecklare hos Apple. Det kostar omkring 700 kronor per år. Utöver det tar företaget 30 procent av dina intäkter i avgift.