Amerikanska News Corp med Rupert Murdoch i spetsen har nu lanserat The Daily, ett nyhetsmagasin som endast går att få tag på om man har en iPad. För 99 cent i veckan (motsvarande en krona om dagen) får läsarna tillgång till ett hundratal interaktiva sidor med reportage, bilder, film- och ljudklipp och så vidare.
Artiklarna är välskrivna och bilderna snygga, inbäddningen av film- och ljudklipp känns fullt naturligt. Möjligheten att kunna lösa korsord eller sudoku direkt på skärmen är något svenska tidningar borde ta efter.
Artiklarna uppdateras fortlöpande.
The Daily satsar stort på professionella bilder.
Så här fungerar det hela:
MacWorld har spanat in det första numret. Innehållet spänner från allt mellan krisen i Egypten till det senaste modet och förhandssnacket inför Super Bowl på söndag.

Artiklarna uppdateras fortlöpande.
Eftersom tidningen uppdateras automatiskt kan innehållet förändras under dagens lopp. På så sätt liknar magasinet en webbsida, något som kanske inte är konstigt med tanke på att tidningen sägs vara baserad på html 5. Gillar man någon artikel går det att spara den, alternativt tipsa andra via mejl, facebook eller twitter.
Vad gäller tidningens politiska färg sägs nyhetsrapporteringen vara opartisk. Ledarsidorna kommer dock att vara ”patriotiska”, det vill säga proamerikanska.

The Daily satsar stort på professionella bilder.
Hittills har News Corp plöjt ner 30 miljoner dollar i projektet, varje vecka tidningen är i gång innebär utgifter på ytterligare 500 000 dollar. Förhoppningen är dock att tidningen ska bli lönsam inom en snar framtid.
Med tanke på att The Daily är gratis de första två veckorna kan vi antagligen förvänta oss att skarp version av iOS 4.3 släpps i mitten av månaden. Då kommer det bli möjligt även för andra tidningsförlag att debitera för löpande prenumerationer via iTuneskontot.
Har du ett amerikanskt konto kan du ladda ner The Daily härifrån.