Apple har fått en hel del kritik för att företaget envisas med att erbjuda mobiltelefoner med endast 16 gigabyte lagringsutrymme, något som inte räcker långt när vi förväntas ladda ner appar i mängder.
Lyckligtvis arbetar Apple på något som kallas för ”App Thinning”, det vill säga ett antal metoder för att minska storleken på apparna.
När du laddar ner en app innehåller den resurser för samtliga enheter som stöds, något som lägger beslag på utrymme i onödan. Genom en metod som kallas för ”App Slicing” laddas bara de resurser som behövs för din Iphone, Ipad eller Ipod Touch ner. Näst på tur har vi ”On-Demand resources”, något som innebär att resurser inte ska laddas ner förrän de behövs. Säg att du laddar ner ett spel med mängder av nivåer, då är det onödigt att du laddar ner de sista nivåerna innan du har klarat av de första.
Den sista pusselbiten kallas för Bitcode och innebär i korthet att utvecklarna inte behöver skicka upp färdigkompilerade appar. I stället kompileras de först när användarna efterfrågar dem, något som gör att 32-bitarsversioner skickas ut till äldre enheter medan 64-bitarsversioner skickas ut till nyare enheter.
Ursprungligen var tanken att App Thinning skulle vara en av nyheterna i IOS 9.0, men på grund av en bugg i Icloud plockades funktionaliteten bort i sista stund. Förhoppningsvis kan det bli aktuellt för IOS 9.1, en version som just nu testas för fullt.