Enligt en ny rapport från Strategy Analytics sålde Apple runt 31 miljoner Apple Watch under 2019, rapporterar 9 to 5 Mac.
Siffran jämförs med försäljningsstatistiken för den schweiziska klockindustrin, som hade en 13-procentig minskning från 24,2 miljoner klockor 2018 till 21,1 miljoner under 2019. Apple Watch-försäljningen ökade med 36 procent.
Strategy Analytics jämför framför allt med masskonsumentmärken som Swatch och Tissot, vars klockor ligger någorlunda nära Apple Watch i prisnivå. Hur de handgjorda, mekaniska klockorna från riktiga lyxmärkena står sig går rapporten inte in på.
Firmans Apple Watch-statistik är uppskattningar baserat på kontroller hos återförsäljare, underleverantörer och andra källor. Apple har inte rapporterat antalet sålda enheter av klockan och i kvartalsrapporter ingår den i kategorin ”kroppsburet, hem och tillbehör” så det går inte att räkna fram ett uppskattat antal enheter utifrån omsättningen.