Apple tror stenhårt att utvecklare kommer att flockas runt deras nya produktkategori. I en exklusiv intervju med Digitaltrends berättar Apples chefer Susan Prescott, ansvarig för Worldwide Developer Relations, och Steve Sinclar, produktchef för Vision Pro, vad det har gjort för att sälja in utvecklare på Vision Pro.
Veckorna efter WWDC florerade det rykten om att Vision Pros utvecklarlabb – där appskapare kan arbeta direkt med Apple för att föra sina idéer närmare en färdig produkt – var sparsamt besökta.
Apple insisterar dock på att utvecklarna är mer exalterade över produkten än vad företaget förväntat sig. Apple har sett en “extremt hög, tresiffrig kundnöjdhet för de labb som vi hittills har öppnat”, säger Susan Prescott.
Enligt Sinclair var WWDC nyckeln till att få utvecklare ombord, eftersom Apple inte bara kunde visa vilka typer av appar som var möjliga på Vision Pro inför en publik full av utvecklare, utan de kunde sedan omedelbart låta dem att komma igång med enheten under den följande veckan.
Ryan McLeod, speldesigner på Shapes & Stories och utvecklare av IOS-spelet Blackbox, säger till Digitaltrends att de praktiska sessionerna – som Apple kallar labs – gjorde enorm skillnad för honom. “Det är svårt att föreställa mig att vara tillräckligt inspirerad för att bygga Blackbox för Vision Pro, utan att ha haft tillräckligt med praktisk tid med produkten”.
Labben – i kombination med onlineresurser, ett låneprogram med Vision Pro-headset och “kompatibilitetsutvärderingar” utformade för att ge feedback till utvecklare om deras framsteg är en del av Apples plan för att få utvecklare ombord. När allt kommer omkring ligger det i företagets intresse att ha ett levande ekosystem av appar för enheten. Eller som Susan Prescott uttrycker det, “Vi vill inte bara ha många appar tillgängliga för Vision Pro – vi vill att de ska fungera utmärkt.”
Apple är inte det första företaget att prova ett utökad verklighet (XR). Många andra företag har försökt fånga allmänhetens intresse, men hittills har ingen nått större framgång. XR-headset har förblivit till stor del en nischprodukt. Branschanalytiker har förutspått att Vision Pro kommer att sälja i mycket färre antal än Iphone och Mac under de första åren. Risken finns att utvecklare helt sonika inte ser ekonomin gå ihop när de utvecklar appar för Vision Pro.
Tommy Palm, VD för Resolution Games, ett företag som har har gjort XR-spel i flera år säger “Jag känner mig väldigt övertygad om att Apple entré i det här marknadssegmentet kommer att bli monumentalt”.

Apple
Trots Apples ansträngningar finns det fortfarande en viss försiktighet med att fästa en stor, varm enhet mot huvudet under en längre tid (och i Vision Pros fall behöva hosta upp 45 000 kronor). Detta är ett problem som Apple också kommer att behöva möta. När Digitaltrends ställer frågan till Steve Sinclair svarar han “En av de saker vi har observerat är att när människor först sätter på sig Vision Pro blir de så imponerade av den rumsliga upplevelsen att de ofta glömmer att de faktiskt har på sig något”.
Ändå är formfaktorn viktig, eftersom Apple medvetet undvek att förlita sig på anpassade handkontroller med Vision Pro. Istället ville Apple att användarna skulle interagera med headsetet på ett helt annat sätt: “Vi kom till den enklaste slutsatsen, som är: Användare borde använda något de redan vet hur man använder. Deras ögon och deras händer, det är deras röst.”
Om Vision Pro ska bli en framgång kan den inte bara förlita sig på en mängd entusiastiska utvecklare som kittlas av nyheten av en ny Apple-produkt. Apple måste fortsätta att locka apputvecklare till sin plattform.
“Vi måste göra den tillgängligt för varenda en av våra utvecklare”, förklarar Sinclair. Utvecklare kan använda verktyg som Xcode, SwiftUI, ARKit och mer för att bygga sina appar, vilket Sinclair tror kommer att säkerställa att plattformen förblir lättillgänglig, även för utvecklare som aldrig har försökt bygga en app för en rumslig dator.
Digitaltrends avslutar med att påpeka att det verkliga testet för Apple är att övertyga vanligt folk att det är värt att lägga 45 000 kronor på en enhet som de flesta av dem förmodligen aldrig har provat tidigare.