Apple hade en gång i tiden en stark närvaro på utbildningsmarknaden (minns du Emac?). Men med institutioner och skoldistrikt som arbetar med snäva budgetar tog billiga datorer och Chromebooks över. Apple minskade tyst sina ansträngningar inom utbildning, men en ny rapport säger att företaget kanske vill komma tillbaka.
Med hänvisning till “industrikällor ” rapporterar Digitimes att Apple arbetar med en “lågpris Macbook-serie för att konkurrera med Chromebook-modeller inom utbildningssektorn.” Digitimes, som har en mindre än fantastisk meritlista när det kommer till rykten, säger att den nya bärbara datorn skulle vara separat från de nuvarande Macbook Air- och Pro-serierna. Med ett “annat material” för skalet och billigare komponenter för att matcha låga Chromebook-priser.
Digitimes rapporterar också att leverantörerna “Quanta Computer och Hon Hai Precision Industry (Foxconn) inte visar några tecken på relaterad aktivitet”, vilket kan betyda att produktionen inte kommer att starta förrän nästa år. Eller så kan det betyda att hela historien är falsk.
Det kan vara genomförbart
Det finns en bra anledning till att den här rapporten skulle kunna vara trovärdig: billiga Chromebooks, som de som säljs till skolor, går sönder. Då och då publiceras en rapport om hur institutioner upptäcker att deras Chromebook-investering inte är värd det. ABC News rapporterade till exempel i helgen om Chromebooks hållbarhet och nämnde en verkstad i New York som varje månad reparerar 5 000 Chromebooks för de 150 skolor som verkstaden betjänar. I maj rapporterade The Verge om den amerikanska Public Interest Research Group Education Fund som kommit fram till att Chromebooks går sönder efter tre år.

Anständiga Chromebooks, som Asus Chromebook Vibe CX55 Flip, börjar i allmänhet på runt 8 000 kronor, mycket lägre än någon Macbook som Apple säljer.
Foundry mit Material von Asus
Så utbildningsmarknaden verkar vara mogen att plockas. Skolorna behöver billiga enheter som håller i mer än tre år. Och Apple är kända för att tillverka kvalitetsprodukter som håller länge. Dessutom har Mac-datorer rykte om sig att vara lätta att administrera och supporta av it-avdelningen – som på många offentliga skolor inte är en heltidstjänst. Lägg därtill en billig modell som skolorna har råd med och du har en vinnare.
Det finns en uppenbar affärsfördel för Apple. Med tanke på hur Mac-försäljningen har stannat av under de senaste kvartalen skulle en förnyad utbildningssatsning utan tvekan öka försäljningssiffrorna.
Men det kommer inte att hända
Apple har redan en enhet för utbildningsmarknaden: Ipad. Företaget har rabatter på Ipad för studenter och skolor, och man marknadsför regelbundet Ipad som ett verktyg för grundskolan. Ipad erbjuder mycket av det som eleverna efterfrågar – bra mjukvarustöd, pekskärm, kraftfulla appar och ett lågt startpris.
Men det är ju inte en Macbook, kanske du säger. Det stämmer, och vissa extremt billiga Chromebooks kan säljas för ännu mindre än instegsmodellen av Ipad. Apple har aldrig tillverkat en så billig bärbar dator och kommer sannolikt inte att kunna göra det nu heller. Även om Apple skulle kunna tillverka en bärbar dator som säljs för 6 000 kronor är det inte säkert att priset är tillräckligt lågt för att locka köpare i det antal som Apple skulle behöva för att den ska bli framgångsrik.
Apples mest prisvärda bärbara dator är för närvarande M1 MacBook Air, som kostar 13 489 kronor och ofta säljs för 12 000 kronor hos tredjepartsåterförsäljare. Och den kommer säkert att hålla mycket längre än de tre år som en Chromebook gör. Så kanske Apple sänker priset på sina äldre Airs som de gör med Iphone, men det är inte troligt.
Apple gör vad de kan för att underlätta kostnadsbördan, men utbildningsköpare har utmaningen att motivera den kortsiktiga kostnaden för den långsiktiga investeringen. Det är osannolikt att Apple någonsin kommer att spela det spelet.